Hvor starter et godt førsteinntrykk?
Det spørsmålet har vi stilt to av de som har ansvaret for at bakeriene i Norge leverer nettopp det. Midt i den pulserende hverdagen hos Bako, der marsipan og matsikkerhet møtes, finner vi Mari Prestløkken og Thorbjørn Slettum. To dedikerte og kreative kundeledere som sørger for at Bako sine bakerikunder har alt de trenger, fra den minste sukkerpynt til den stødigste emballasjen.

25 år i salgsbransjen
Mari, med sine 25 år i salgsbransjen har lang erfaring med både sunne og søte næringsmidler.
– Pynt er min greie, smiler hun, og det er tydelig at hun trives med å skape kakelokk som skiller seg ut.
Mari er glad i planlegging og loser kundene stødig gjennom sesongene. Hun sørger for at julepynten er på plass i juni, og minner kundene på at det er på tide å tenke på flaggermusvinger og 17. mai-flagg lenge før snøen har gått.
Ettersom jeg også kjenner kundene godt, vet jeg hva de liker, sier hun. – Sammen med vår kreative produktsjef Eva, hiver jeg meg over nyheter fra våre produsenter for å finne den perfekte pynten som passer både anledningen og kundens personlighet.
Med marsipanlokk som lerret og kakepynt som dekor starter ofte sesongen med en workshop, forteller Mari og Thorbjørn.
– Da inviterer vi kunden til oss, hvor vi sammen med de flinke konditorene fra Idun, allerede har bakt opp og pyntet en rekke forslag til kakedesign, fortsetter de. Sammen legger vi på de siste detaljene som skal sørge for at en fristelse blir lagt på asjetten, og ikke blir stående bak glasset.
Thorbjørn er emballasjemesteren
Han er ikke redd for å kutte i hverken bakevarer eller kostnader. Han skulle egentlig bli elektriker, men heldigvis for Bakos kunder, fant han ved en tilfeldighet sin sanne lidenskap i papp, plast og kartong. Med bakgrunn fra grafisk produksjon, vet han det meste om hvordan en forpakning både kan være miljøvennlig, rimelig og stablevennlig. Han er med på hele prosessen fra idé til konstruksjon, og sørger for at bakevarene passer perfekt både i boksen, på bilen og i butikkhylla. Det var gleden av å skape noe som fikk han til å glemme elektronikken for mange år siden, og fortsatt er det skapergleden som får han opp av sengen hver morgen.
Bakevarene vi nordmenn koser oss med er nøye planlagt, og gjerne starter idéene for neste sesong over en kaffe hos Bako.
– Det er godt vi er så fleksible, sier Thorbjørn, som forteller at flere suksessprosjekter har sett dagens lys som skriblerier på en serviett. – Vi har egen emballasjeproduksjon, og som en del av Idun har vi tilgang på en god transportsentral, fortsetter han, – dette gjør oss robuste og smidige. Vi kan gjøre alt fra å teste ut prototyper og skape noe helt unikt, til å snu oss raskt når det brenner og få produktene med på kveldstransporten nordover.

Sammen utgjør Mari og Thorbjørn et (kjempe-) godt team.
De er med fra idé og planlegging, til produktutvikling og ferdig emballert godsak. De diskuterer frysedisker, plasttykkelser og viktigheten av at emballasjen tåler litt «leiting fra kunden». For selv om miljøhensyn er en bærebjelke, så er matsikkerhet om mulig enda viktigere. – Vi er opptatt av å finne bærekraftige løsninger som faktisk fungerer i praksis, sier Mari, både når det kommer til gjenvinning, trygghet og nyskapning.
Men det som virkelig gjør Bako unike, ifølge Mari og Thorbjørn, er menneskene. De er på fornavn med alle kundene sine og kaller kollegaene på kontoret for venner. Hverdagen hos Bako kan være hektisk, med tidsfrister, palleplassering og morsdagskaker om skal dekoreres lenge før februar.
– Da er det ekstra viktig med et arbeidsmiljø der det alltid er rom for både å be om hjelp og å bryte ut i latter, sier Mari og fortsetter, – vi er heldige her hos Bako, her blir vi satset på. Hun forteller videre om kompetanseheving og sosiale arrangementer. – Det er gøy å jobbe et sted der hver dag byr på noe nytt, stemmer Thorbjørn i, – Hva skulle vi gjort uten hverdagen, undrer han, og tømmer kaffekoppen sin. – Nei, det hadde vært kjedelig, ler Mari før det siste spørsmålet stilles.
Så, er det den første biten av ostekaka som avgjør førsteinntrykket? – Nei, svarer Thorbjørn kontant og smiler. Et godt førsteinntrykk starter jo her, det – med fristende kakepynt og stilfull emballasje fra oss i Bako.

Har du spørsmål om pynt eller emballasje til ditt utsalg? Ta kontakt med Mari eller Thorbjørn for en uforpliktende prat:
Thorbjørn Slettum
KAM
thorbjorn.slettum@bako.no
97 56 71 47
Mari Prestløkken
KAM
mari.prestlokken@bako.no
92 84 58 74