Search
Close this search box.

Slik ble “jordbærstedet” Limhamns Glassmejeri til

Gelato fra Limhans Glassmejeri
I bydelen Limhamn i Malmø ligger en populær isbar som trekker til seg kunder fra hele regionen. Vi møter gründerne bak for å snakke om hemmeligheten bak deres suksess: kvalitet og service.
I høysesongen er køen lang på torget utenfor Limhamn Glassmejeri i Malmø. Men når vi besøker i februar, holder butikken stengt på andre måneden, for litt velfortjent ferie og planlegging før den kommende sesongen.

Vi er kommet for å finne ut hvordan gründerne Bengt og Eva tenkte før de startet isbaren sin, og hva de har satset på for å nå dagens nivå.

Smaken av Italia – Et "jordbærsted"​

– Ideen om å drive med iskrem har alltid vært
der. Vi hadde lenge tenkt på å starte vårt eget firma, og drømte om å være selvstendige. Alle gelatoene vi har spist på ulike reiser gjorde at vi endte med å starte en isbar, sier Bengt.

– Vi ønsket å skape et sted hvor gelatoen smaker akkurat som den beste i Italia, skyter Eva inn.

– Etter å ha lett etter lokaler i to år, ble lokalet på kaia i Limhamn ledig. Det er det perfekte sted å sitte med en is ved solnedgang. En av Malmøs beste beliggenheter, med bryggene og sjøbodene. Det er idyllisk for å være i en storby, sier hun.

Mens de planla å forlate sine respektive karrierer – Bengt innen sikkerhet og service og Eva innen mote og reiseliv – jobbet de med ideer og retningslinjer for sitt nye selskap

Eva og Bengt fra Limhamns Glassmejeri utenfor iskjosken
GELATO-GRÜNDERE: Bengt og Eva startet Limhamns Glassmejeri i 2019, og trekker til seg kunder fra hele regionen.

Mens de planla å forlate sine respektive karrierer – Bengt innen sikkerhet og service og Eva innen mote og reiseliv – jobbet de med ideer og retningslinjer for sitt nye selskap.

– Vi vil tilby god kvalitet og service, og sørge for at du føler deg sett og velkommen, sier Eva og fortsetter.

– Ambisjonen var å lage et «jordbærsted» for både smak og de andre sansene. Vi la mye tanke og omsorg i interiøret, med kunst på veggene og friske blomster i pottene. Detaljene er viktige.

– Har du noen tips?

– Du kan som sagt jobbe med for eksempel blomster, lys eller andre elementer som bidrar til å skape et vakkert miljø, som passer til din merkevare og din målgruppe. Og så er det viktig at det er rent og friskt, både i disken og i kafeen.

– Glem heller ikke eksponeringen. Det skal se appetittvekkende ut, for man spiser vanligvis med øynene først. Da er det også viktig at personalet serverer på riktig måte, sier Eva.

Glassmejeriet interiør
INTERIØR: Eva er opptatt av interiøret i caféen er frisk og rent, pyntet med planter og kunst på veggene. Det er innbydende og bidrar til fornøyde kunder.

Lidenskap og gode råvarer

Når det gjelder selve isproduksjonen, er det Bengt som har hovedansvaret. Han sier at det første året var det vanvittig mye arbeid … og siden har det bare økt.

– Vi lager is helt fra bunnen av, og vi jobber med de beste råvarene vi kan få 
tak i, sier han.

Hva er hemmeligheten til suksess med gelato-produksjon.

– Lidenskap, en god iskrembase og gode råvarer.

Hvordan får du idéer til produktutvikling?

– Vi henter mye god inspirasjon fra reiser og messer, spesielt i Italia. Jeg anslår at Italia ligger 1-2 år foran Sverige i trender. Så hold øye med Italia for å vite hva som skjer i Sverige, sier Bengt før han skryter av samarbeidet med Bakos 
svenske søsterselskap:

– I tillegg får vi god hjelp av Anders, Johan og hele iskremgjengen på KåKå.

– Hvilke trender ser du nå?

– Det er stor etterspørsel etter vegansk iskrem. Til våren utvider vi sortimentet 
med åtte nye veganske smaker, sier Bengt.

– Ellers har vi veldig bra salg på både grab’n’go-pakkene våre, for å spise hjemme, og på smaksbrettet vårt med seks smaker til deling. De selger veldig 
bra, sier Eva.

Vegansk gelato
TRENDY: Bengt og Eva har sett etterspørselen etter vegansk is gå i været, og lanserer åtte nye veganske smaker.
Take Away Gelato
GRAB N' GO: Eva har sett at det blir mer og mer populært å ta med gelatoen hjem.

Å skape noe eget

– Hvordan er det å drive forretning med partneren sin?

– Det er som sagt hard jobbing sju dager i uken, for oss begge. Men samtidig er det en herlig følelse å kunne skape og markere sitt eget sted og sin egen merkevare.

– Jeg kommer aldri til å glemme følelsen jeg hadde den dagen vi åpnet i 2019. Vi lurte på om noen i det hele tatt ville komme og hva de ville tenke. Gode tilbakemeldinger og fornøyde kunder gjør det absolutt verdt det, avslutter Bengt.

Gelato i serveringsfat
GOD IDÉ: Smaksbrettet, med seks smaker på deling, er en av Limhamns Glassmejeris bestselgere.

6 tips fra ismakerne Eva og Bengt

  1. Ikke juks med ingrediensene.
  2. Ha sjenerøse åpningstider. Vi startet med 11-18 men måtte utvide på kveldene på grunn av etterspørselen fra lokale kunder.
  3. Se etter muligheter for samarbeid i nærmiljøet.
  4. Tenk på eksponeringen din, og skap et vakkert miljø.
  5. God service med hyggelige og glade ansatte.
  6. Lidenskap, fokus og utholdenhet. Ikke gi opp!
Gelato i iskrembeger

Tekst: Robert Linther  Foto: Charlotte Stømwall

Scroll to Top