Search
Close this search box.

SØD suksess med vegansk is

Gelato iskrem i en disk
Mia Christina Nilsen og Boris Praljak, bedre kjent som Mia og Boris fra Café Victor i Arendal, puster ut etter en hektisk gelato-sommer, den femte og mest suksessrike så langt.

Mia og Boris går «all in» med Gelato iskrem

Det startet på en Smak-messe i Oslo for fem år siden, der Mia ble tent på den italienske iskremen og måten den lages på. Hun ville lære mer, så da Jessica hos Nic inviterte til workshop i Stockholm, der hun kunne få prøve seg som iskremmaker, takket Mia ivrig ja.

I Stockholm møtte hun eksperter fra italienske Fabbri og Primulator, og dermed var det gjort!

De beste maskinene og ingrediensene og ble kjøpt inn. Nå manglet bare egnede lokaler for å selge isen…

Mia og Boris

Utsalg i en container

Løsningen ble en tjuefots container, strategisk plassert midt i gågata i Arendal.

Seriøst, en container?

– Ja, det var det vi så for oss til sesongsalget om sommeren, husker Mia. Vi fikk hjelp til av en veldig kreativ og dyktig kar til å bygge den om, og da gikk det slag-i-slag.

Han skar til containeren, så det til slutt bare var fire stolper, gulv og tak. Mia ville dessuten ha grønne fliser innvendig, og det fikk han også til.

Mange som har besøkt Arendal om sommeren vil huske containeren. Den var et originalt innslag i bybildet, og om du ikke husker containeren, så husker du nok køen og den gode iskremen.

– Det ble arbeidsplass for 3-4 personer på skift hver dag, forteller Mia. Den ene lager milkshake, den andre skuper. Med andre ord, mye plass å bevege seg på, men det funket.

Iskrem i en isdisk.
Foto: Mona Haugli for Sød

Satser videre

Faktisk fungerte iskremproduksjonen og container-kiosken så godt at Mia og Boris bestemte seg for å satse videre på gelato.

I sommer åpnet de Sød, et nytt utsalg i Arendals gågate: 50 kvadratmeter, med egne produksjonslokaler i kjelleren.

– Jeg så at lokalene var ledige og tenkte at vi må slå til nå, forteller Boris.

Paret legger ikke skjul på at det har kostet mye tid, penger og ikke minst egeninnsats å pusse opp de to etasjene.

Det tok tre måneder å få bruksendring på lokalene, og åpningen ble utsatt flere ganger på grunn av en viss pandemi.

– Men da vi endelig åpnet siste uke i juni ble det en pangstart. Rekordomsetning i juni og juli, og for første gang i historien har vi fått en hel august-omsetning, da vi kunne holde åpent i Arendalsuka, sier Mia fornøyd.

Lokalt produsert

På menyen finner du alle favorittene; vi teller ti forskjellige gelatoer og seks sorbeter – og alt er produsert i kjelleren.

Der nede, hvor isen produseres, har Mia og Boris bygget inn et stort vindu, så store og små iskremkunder kan se gelatoen deres bli til.

– Det var et sjakktrekk, sier Boris smilende. – Særlig barna elsker å besøke iskremfabrikken vår, men også voksne liker å vite at iskremen lages lokalt i Arendal.

Målet med Sød er å etablere en helårs virksomhet, basert på gelato og konfekt og andre søte saker. Alt skal være håndlaget, naturlig og produsert lokalt. For å skape et helårskonsept av gelato i Norge, nøyer ikke iskremgründerne seg med å selge gelato og sorbet i kjeks og beger, slik man kan gjøre på varme sommerdager. Sød har tvert i mot sørget for at det aldri er et dårlig tidspunkt å kjøpe gelato.

Om du ikke vil nyte isen din der og da, kan alle skupes opp og tas med hjem i lekker, spesialdesignet Sød-emballasje. Foreløpig i porsjonspakke på 125 ml og «tub» på 550 ml, men Mia røper at de nok også vil få literbokser i egen Sød-design ganske raskt.

Gelati oskrem fra SØD i begre.

Gelato med en vri

–  Eller de kan få affogato, sier Mia.

Den klassiske affogato er en shot varm espresso som helles over iskald vaniljeis. Det er de siste årene blitt kjempepopulært over hele verden.

– I sommer prøvde vi også gelato panini, fortsetter Mia. – Det var stor suksess!

Utover høsten og vinteren vil Mia og Boris også satse mer på iskaker av gelato.

– Og i neste uke kommer Carpiggiani og skal lære oss å lage ispinner og konfekt. Å leie inn kompetanse som gjør oss bedre er noe av det beste vi kan bruke penger på, påstår Mia.

Fargerike velsmakende og vakre konfektbiter, som dem som kommer utover vinteren, utgjør et naturlig supplement til gelato og er en viktig del av det nye konseptet.

Du må tørre å satse

De er ikke redde for å satse, disse to. Hva er det som driver dem?

– Gelato har kommet for å bli, sier Boris med overbevisning. – Nå har vi holdt på i fem år, og vi tror på at dette er fremtiden. Vi vil være med å dra dette lasset, og være i førersetet.

Og nøkkelen til suksess?

– Du må være fremoverlent og tørre å satse, sier han.

Boris legger ikke skjul på at prisen på maskinene kan være avskrekkende. Men dét, sier han, er en del av gamet: Du må tenke på penger; men du må tenke penger inn, og ikke bare penger ut.

– Det kan hende det tar litt tid, og vi har gønna på, men i år har vi hatt køer som er så lange at det nesten er flaut, sier han.

Hvis de skulle gitt ett eneste råd til andre som vurderer å starte med gelato, hva ville det vært?

Boris og Mia er ikke i tvil ett sekund:

– Start nå!

Du er vel ikke ferdig?

Les flere artikler

Scroll to Top